【ヴェネツィア】アカデミア美術館 ジョルジョーネ Venezia - Galleria dell Academia, Giorgione

 

アカデミア美術館に展示されている絵画の中で、最も有名な絵画が、このジョルジョーネの『嵐』だろう。

遠くで嵐が鳴っている田園的な風景の中に、赤ん坊に父を与える若い母親と、牧童のような青年が描かれている。

一見すると何の変哲もない絵だが、この解釈を巡って、これまでに様々な仮説が語られてきた。未だに、万人が納得するような解釈は得られていない。

この絵の前に立つ人は、腕組みをしながら、そうした過去の様々な解釈を思い起こすか、自分で解釈をしようと試みることになる。

The most famous painting on display at the Accademia Gallery is probably Giorgione's "The Tempest".

A young mother giving a father to a baby and a young man like a cowboy are depicted in a rural landscape with a storm in the distance.

At first glance, it is a normal picture, but various hypotheses have been talked about about this interpretation. Yet, no interpretation has been obtained that is convincing to everyone.

The person standing in front of this painting, with his arms folded, recalls the various interpretations of the past or tries to interpret them himself.

 

ジョルジョーネは、1510年に亡くなったことはわかっているが、生年はよくわかっていない。1477年か1478年頃に生まれたと考えられている。

ヴァザーリによれば、ペストによって命を落としたという。

30代の前半で無くなってしまったこともあり、ジョルジョーネの作品はそれほど多くは残っていない。本当にジョルジョーネが書いたと確証できる絵は、6点ほどしかないと言われている。

この老婆を描いた肖像画は、背景を黒くして人物を浮かび上がらせる、レオナルド・ダ・ヴィンチの影響が指摘されている。

老婆の手元には、”Col Tempo”という言葉が読み取れる。”時間とともに”という意味で、人生の時間を重ねて、今はこんな老婆になってしまったという意味だろう。

老婆の表情や白髪、痩せ細った歯茎などの表現は、ベッリーニなどとは明らかに違った絵画表現が感じられる。

ヴェネツィア派の絵画は、ジョルジョーネたちの世代になって、明らかに変化を遂げたと言えるだろう。

Giorgione is known to have died in 1510, but his birth year is unknown. It is believed to have been born around 1477 or 1478.

According to Vasari, the plague killed him.

Giorgione's work is not so many left, as it disappeared in his early thirties. It is said that there are only about 6 paintings that can be confirmed to have been written by Giorgione.

The portrait of this old woman is pointed out by the influence of Leonardo da Vinci, who makes the background black and makes the person stand out.

The word "Col Tempo" can be read in the hands of the old woman. In the sense of "with time", it means that I have become such an old woman now after spending time in my life.

The facial expressions of the old woman, gray hair, and thin gums are clearly different from those of Bellini.

It can be said that Venetian painting has clearly changed in the generation of Giorgiones.


この作品もジョルジョーネの作品として紹介されていた。

背後の人物の荒いタッチの描き方などは、ティツィアーノなどのこの後のヴェネツィア派の画家たちの表現を見ているようだ。

ジョルジョーネより10歳ほど若いティツィアーノは、ジョルジョーネのものとで絵を学んだと言われている。

This work was also introduced as a work of Giorgione.

The rough touch of the person behind him seems to be seen in the later expressions of Venetian painters such as Titian.

Titian, about 10 years younger than Giorgione, is said to have studied painting with Giorgione's.

(Translated by Google Translate)


コメント