【フィレンツェ】サン・マルコ美術館とピコ・デラ・ミランドラ Firenze - Museo di San Mrco & Giovanni Pico della Mirandola
サン・マルコ美術館の2階にある狭い僧坊の中に描かれている、フラ・アンジェリコのフレスコ画、『キリストの変容』。
コジモ・デ・メディチが創設したプラトン・アカデミーにおいて、フィチーノと並んでよく名が知られている人物は、ピコ・デラ・ミランドラだろう。
Fra Angelico's fresco, Transfiguration, depicted in a narrow monk on the second floor of the San Marco Museum.
At the Platonic Academy, founded by Cosimo de'Medici, the most well-known person alongside Ficino is probably Pico della Milandra.
フラ・アンジェリコの『キリスト降誕』。本来は立ち会っていないはずの、ヴェローナの聖ペテロとアレクサンドリアの聖カタリナが描かれている。
ピコ・デラ・ミランドラは、現在のエミリア=ロマーニャ州にあたるミランドラというコムーネの領主の家に生まれ、ボローニャ大学やパドヴァ大学で法律や教会法を学んだ後、フィチーノの『プラトン神学』に影響されてフィレンツェを訪れることになる。
このサン・マルコ修道院にあった図書館にも、幾度も訪れていたに違いない。
Fra Angelico's "Nativity". It depicts St. Peter of Verona and St. Catherine of Alexandria, who should not have been present.
Pico della Mirandola was born in the family of the lord of Komune, Mirandola, in what is now Emilia-Romagna, and after studying law and canon law at the University of Bologna and the University of Padua, was influenced by Ficino's Plato Theology in Florence. Will be visited.
He must have visited the library in this San Marco monastery many times.
フラ・アンジェリコの『翻弄されるキリスト』。唾をかけられたり、平手打ちされるキリストの表現が実にユニークだ。
ピコは、フィチーノらプラトン・アカデミーの人々との交流の中で、独自の思想を形成していった。
そして、1486年にローマにおいてシンポジウムを行うことを企画して、そのための講演原稿として、『人間の尊厳について』を書き上げた。そこでピコは、人間は自らの自由意志によって、どんな存在にもなることができると主張した。神でさえなることが可能だと。
その内容を知ったローマ教皇インノケンティウス8世は、急遽そのシンポジウムを中止してしまった。
危険を感じたピコはフランスに逃れたが、そこで囚われの身になってしまう。
ロレンツォ・デ・メディチがシャルル8世にとりなしてようやく解放され、その後はフレンツェで暮らすことになった。
Fra Angelico's "Christ at the mercy". The expression of Christ being spit or slapped is truly unique.
Pico formed his own ideas in interaction with Ficino and other people at the Platonic Academy.
He then planned to hold a symposium in Rome in 1486, and wrote "On Human Dignity" as a lecture manuscript for that purpose.
So Pico argued that humans can be anything by their own free will. He can even be a god.
Pope Innocent VIII, who knew the contents, suddenly canceled the symposium.
Feeling dangerous, Pico escapes to France, where he becomes a prisoner.
Lorenzo de'Medici was finally released for Charles VIII, after which he lived in Florence.
フラ・アンジェリコの『キリスト哀悼』。ここでも左端に本来はいるはずのない、聖ドミニコ会の修道士の姿が描かれている。
ピコは、ヘルメス文書や新プラトン主義を学ぶ中で、カバラ思想についても深い知識を得るようになった。
その反面で、占星術については疑いを抱いていた。
人間はどんな物にもなれるという思想は、その運命が決まっている占星術の思想とは相容れなかった。
Fra Angelico's "Mourning of Christ". Here, too, the figure of a monk of the St. Dominican Order, which should not have been originally, is drawn on the left end.
While studying Hermetica and Neoplatonism, Pico also gained a deeper knowledge of Kabbalistic thought.
On the other hand, he was skeptical about astrology.
The idea that humans can be anything was incompatible with the idea of astrology, whose fate was fixed.
フラ・アンジェリコの『キリストの磔刑』。1階にあった磔刑のキリスト像と、ほぼ同じような表現。
サヴォナローラをこのサン・マルコ修道院に招いたのは、ピコだったと言われている。
そのサヴォナローラが、ピコを救ってくれたロレンツォを強烈に批判することになろうとは、ピコも予想できなかったに違いない。
しかし、ピコ自身は、サヴォナローラの思想には大いに共鳴していたという。
Fra Angelico's Crucifixion of Christ. The expression is almost the same as the statue of Christ the Redeemer on the first floor.
It is said that it was Pico who invited Savonarola to the San Marco Monastery.
It must have been unpredictable that Savonarola would strongly criticize Lorenzo for saving Pico.
However, Pico himself was very sympathetic to Savonarola's ideas.
フラ・アンジェリコの『受胎告知』。先ほど見た、有名な受胎告知の図とは、少し印象が異なっているが、全体の構図はあまり変わっていない。
ピコ・デラ・ミランドラは、1494年に亡くなった。まだわずか31歳だった。
その時、まだサヴォナローラがフィレンツェに神権政治を敷いていた。
ロレンツォはその2年前に亡くなっていて、フィレンツェにはかつて自分を捕らえたフランスのシャルル8世が迫っていた。
わずか31歳の突然の死には、暗殺されたのではないかとの噂もある。
異端とも見られる過激な思想、シャルル8世との関係など、確かに疑わしい要素は多い。
ピコは、サヴォナローラの目前で息を引き取り、その遺骸はサン・マルコ修道院に埋葬されたという。
Fra Angelico's "Annunciation". The impression is a little different from the famous Annunciation diagram I saw earlier, but the overall composition hasn't changed much.
Pico della Milandra died in 1494. He was only 31 years old.
At that time, Savonarola was still laying theocracy in Florence.
Lorenzo died two years earlier, and Florence was approached by Charles VIII of France, who once captured him.
There are rumors that the sudden death of only 31 years old may have been assassinated.
There are certainly many suspicious factors, such as the radical thought that can be seen as heresy and the relationship with Charles VIII.
Pico died in front of Savonarola, whose remains were said to have been buried in the San Marco Monastery.
サン・マルコ美術館の出口に向かい、ガイドブックなどを売っているショップの部屋に来た。
この部屋は、かつては食堂として使われていた。
買い物を済ませてから振り返ると、ギルランダイオの『最後の晩餐』が壁いっぱいに描かれていた。
裏切り者のユダだけが、テーブルのこちら側に描かれている。伝統的な構図の最後の晩餐だ。
右上には孔雀が、ユダの右下ではこちらを向いている猫などが描かれていて、あまり深刻さを感じさせない。
このサン・マルコ美術館は、ルネサンスの時代はフィレンツェを支配したサヴォナローラが暮らす場所であり、またその図書館があることからフィレンツェの知の中心地でもあった。
現在のとても静かな雰囲気から、そうした状況を想像することは、とても難しい。
I headed to the exit of the San Marco Museum and came to the room of the shop selling guidebooks.
This room was once used as a dining room.
Looking back after shopping, Ghirlandaio's "The Last Supper" was drawn on the wall.
Only the traitor Judas is depicted on this side of the table. The Last Supper with a traditional composition.
A peacock is drawn in the upper right, and a cat facing this is drawn in the lower right of Judas, so it doesn't feel too serious.
The San Marco Museum was the place where Savonarola, who ruled Florence during the Renaissance, lived, and because of its library, it was also the center of knowledge of Florence.
It is very difficult to imagine such a situation from the current very quiet atmosphere.
(Translated by Google Translate)
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