【フィレンツェ】パラティーナ美術館 ラファエッロ Firenze - Gallaria Palatina : Raffaerro

 

パラティーナ美術館には、メディチ家の膨大な絵画コレクションが展示されており、とりわけ、ラファエロとティツィアーノの作品が多いことで知られている。まずは、ラフェエロの作品から見ていこう。

メディチ家からフィレンツェ大公の地位を引き継いだロレーヌ家のフェルディナンド3世が購入し、常に身近に飾っていたことから『大公の聖母』と言われる作品。

1504年から1508年にかけて製作された作品で、師のペルジーノ譲りの優しい人物表現と、レオナルド・ダ・ヴィンチから学んだスフマート技法によって描かれている。

背景は、ラファエロは窓とそこから見える風景を描いていたが、その後、その部分が劣化したためか、別な画家によって黒く塗りつぶしてしまったようだ。 

The Palatine Gallery exhibits a vast collection of paintings by the Medici family, most notably the works of Raphael and Titian. Let's start with Raphael's work.

This work is called "Madonna del Granduca" because it was purchased by Ferdinand III of the Lorraine family, who took over the position of Grand Duke of Florence from the Medici family, and was always displayed close to him.

Created between 1504 and 1508, it depicts the gentle character of his teacher, Perugino, and the Sfumato technique learned from Leonardo da Vinci.

In the background, Raphael painted the window and the scenery seen from it, but it seems that another painter painted it black, probably because that part had deteriorated.


1504年から1506年にかけて描かれた自画像。

ラファエロは、1486年にウルビーノ公国で生まれた。父親はウルビーノの宮廷で絵を描く画家だった。

8歳で母親を、11歳で父を亡くしてしまったラファエロは、父方の叔父に引き取られて、ウルビーノの宮廷の工房で働いていた。

その後、ペルジーノの元で助手を務めるようになった。聖母子像などに見られるラファエロの初期の人物表現は、ペルジーノからの影響がとても強い。

そして、1504年からはフィレンツェを拠点に活動するようになった。これはその頃の作品だろうか。

Self-portrait drawn from 1504 to 1506.

Raphael was born in the Duchy of Urbino in 1486. His father was a painter at the court of Urbino.

Raphael, who lost his mother at the age of eight and his father at the age of 11, was taken over by his paternal uncle and worked in the Urbino court workshop.

After that, he became an assistant under Perugino. Raphael's early portraits, such as those found in the Madonna and Child, are very much influenced by Perugino.

And from 1504, he started to work based in Florence. Is this a work of that time?


1516年頃に描かれた『子椅子の聖母』。トンドと呼ばれる円形に描かれた作品で、ラファエロ得意の聖母子像。

丸い画面の中に、聖母と幼児イエスが小さな円を描いていて、さらに幼児イエスの丸い表情があり、それらが螺旋を描くように表現されている。

ラファエロが、それまでの聖母子像にない、新しい聖母子像の形を生み出した作品と言われている。

人物の表現などは、すでにペルジーノ影響を脱している。 

ヴァザーリの『芸術家列伝』によれば、ラファエロはフィレンツェに来てからダ・ヴィンチやミケランジェロの絵画から多くを吸収し、さらにサン・マルコ寺院のフラ・バルトロメオと親しく交流して彼の色の使い方に大きな影響を受けたという。 

"Madonna of the Child Chair" drawn around 1516. A circular work called Tondo, a statue of the Virgin and Child, who is good at Raphael.

In the round screen, the Virgin and the infant Jesus draw a small circle, and there is also a round expression of the infant Jesus, which are represented in a spiral.

Raphael is said to have created a new form of the Madonna and Child, which was not found in the previous Madonna and Child.

The expression of the person has already escaped the influence of Perugino.

According to Vasari, Raphael has absorbed much from the paintings of Da Vinci and Michelangelo since he came to Florence, and also interacted closely with Fra Bartolomeo of St. Mark's Basilica in his color. It is said that it was greatly influenced by how it was used.


 

ベルナルド・ドヴィーツィ枢機卿の肖像。ラファエロがローマで活躍していた、1516年から1517年にかけて描かれた。

ロレンツォ・デ・メディチとも交流があった人物で、ロレンツォの息子のジョバンニが法皇レオ10世になった後は、その重要な助言者だったと言われている。

ラファエロとも親しい関係にあったと言われていて、奇しくも、二人とも1520年に亡くなっている。

Portrait of Cardinal Bernardo Dwizi. It was painted from 1516 to 1517, when Raphael was active in Rome.

He was also associated with Lorenzo de'Medici and is said to have been an important adviser to Lorenzo's son Giovanni after he became Pope Leo X.

He is said to have had a close relationship with Raphael, and strangely, both died in 1520.


1516年頃に描かれた『ヴェールの女』。

明らかにレオナルド・ダ・ヴィンチのモナリザから影響を受けている女性の肖像画。 

ルネサンスの3巨人と言われるダ・ヴィンチ、ミケランジェロ、ラファエロの中で、ラファエロは圧倒的に作品数が多い。

ラファエロと言えば、柔らかな聖母子像がすぐに思い浮かぶが、多くの肖像画も残っている。

人付き合いが苦手そうなダ・ヴィンチ、ミケランジェロに比べると、ラファエロは上手にこなして、多くの肖像画の注文を受けていたのだろう。

"Woman of the Veil" drawn around 1516.

Portrait of a woman apparently influenced by Leonardo da Vinci's Mona Lisa.

Among the three Renaissance giants, Da Vinci, Michelangelo, and Raphael, Raphael has an overwhelmingly large number of works.

Speaking of Raphael, the soft Madonna and Child image comes to mind immediately, but many portraits remain.

Compared to Da Vinci and Michelangelo, who are not good at socializing, Raphael probably did well and received many portrait orders.


サン・スピリト教会のメディチ家のための祭壇用に描かれた、『天蓋の聖母子と星人たち』。

1507年から制作が始まったが、ラファエロがローマに招かれて、未完成のまま残された。

これがラファエロの作品かな?と思ってしまうのは、まだ未完成だからなのかもしれない。

その下には、ラファエロの3つの肖像画が飾られている。

当時の法皇ユリウス2世に仕えていたブラマンテは、同郷のラファエロを法皇に推薦して許されて、ラファエロにローマに来るように促した。

その後のラファエロについては、ローマを訪れた際にもう一度触れることにしよう。

"Madonna and Child and the Aliens of the Canopy" drawn for the altar for the Medici family in the Church of San Spirito.

Production began in 1507, but Raphael was invited to Rome and was left unfinished.

Is this Raphael's work? Maybe it's because it's still unfinished.

Below that are three portraits of Raphael.

Bramante, who served Pope Julius II at the time, recommended Raphael from his hometown to the Pope and was forgiven and urged Raphael to come to Rome.

I'll talk about Raphael again when I visit Rome.

(Translated by Google Translate)


コメント