【フィレンツェ】ウフィツィ美術館 レオナルド・ダ・ヴィンチ 受胎告知 Firenze - Gallarie degli Uffizi : Leonard Da Vinci, Annunciation

 

20才を過ぎたばかりの、若きダ・ヴィンチが描いた受胎告知。

遠近法が完璧に駆使されていて、遠方の風景の描写も後のモナリザを連想させる。

聖母マリアと天使ガブリエルの髪の毛の細かい描写も素晴らしい。

天使の羽の表現には、ダ・ヴィンチが鳥の羽をいかに細かい部分まで観察していたかが窺える。

数ある受胎告知の絵の中でも、とりわけ有名な作品だが、難点を指摘する研究者もいる。

聖母マリアの右腕は明らかに長すぎる。聖書に手を届かせるために、そのように表現せざるを得なかったのだろう。

天使の下にできている影の濃さも、周囲の光の加減と比べて濃すぎるという声もある。

しかし、絵の全体としての素晴らしさは圧倒的で、そうした欠点を忘れさせるほどの作品であることには違いない。

この作品は、2007年に日本で行われたレオナルド・ダ・ヴィンチ展に出展された。

この作品だけを展示する特別ルームの奥に、恭しく展示されていて、絵を見るための手すり付きのルートなどの設備も準備されていたことを思い出す。

パリのルーヴル美術館には、ロレンツォ・ディ・クレディによる、よく似た受胎告知の絵がある。

横長の絵であるという点も同じで、右側に建物があり聖母マリアがいて、左側に天使ガブリエルが降り立っているという構図も同じ。天使のポーズも瓜二つだ。

ロレンツォ・ディ・クレディは、ダ・ヴィンチとともにヴェロッキオの工房で働いていた同僚で、後に、ヴェロッキオの工房を引き継いでいる。

年齢はダ・ヴィンチより7才ほど下だったようだが、若い頃にはお互いに影響を与えあっている存在だったようだ。

制作年代は、ダ・ヴィンチの作品の方が早いようなので、クレディはダ・ヴィンチの作品を参考にしたのかもしれない。

The Annunciation drawn by a young Da Vinci, just over 20 years old.

Perspective is used perfectly, and the depiction of a distant landscape is reminiscent of the later Mona Lisa.

The detailed depiction of the hair of the Virgin Mary and the angel Gabriel is also wonderful.

The expression of angel wings shows how finely Da Vinci observed the bird's wings.

Among the many paintings of the Annunciation, it is one of the most famous works, but some researchers point out the drawbacks.

The right arm of the Virgin Mary is clearly too long. She would have had to say that in order for her to reach the Bible.

Some say that the shadows under the angels are too dark compared to the amount of ambient light.

However, the overall splendor of the painting is overwhelming, and it must be a work that makes us forget about those shortcomings.

This work was exhibited at the Leonardo da Vinci exhibition held in Japan in 2007.

I remember that it was reverently exhibited in the back of the special room where only this work was exhibited, and that facilities such as a route with a handrail to see the painting were also prepared.

The Louvre Museum in Paris has a similar painting of the Annunciation by Lorenzo di Credi.

The same is true of the horizontally long painting, with the building on the right, the Virgin Mary, and the angel Gabriel on the left. There are also two angel poses.

Lorenzo di Credi was a colleague who worked with Da Vinci in Verrocchio's workshop and later took over Verrocchio's workshop.

He seems to be about seven years younger than Da Vinci, but when he was young he seemed to influence each other.

It seems that Da Vinci's work is earlier in the production period, so Credit may have referred to Da Vinci's work.

(Translated by Google Translate)


コメント