【フィレンツェ】ウフィツィ美術館 パルミジャニーノとサルヴィアーティ Firenze - Gallarie degli Uffizi : Parmigianino & Salviati

 

マニエリスム美術を広く紹介したグスタフ・ルネ・ホッケの『迷宮としての世界』において、冒頭で紹介されるのがパルミジャニーノである。

この書によって、パルミジャニーノはマニエリスムを代表する画家になった。

1504年にパルマで生まれて、20才頃にローマに出てそこを活動の拠点にしたが、ラファエロの作品に大きな影響を受けたようで、多くの模写が残されている。

しかし、この『長い首の聖母』と呼ばれるパルミジャニーノの代表作は、ラファエロの聖母子像と何と違っていることだろう。

それでも、ヴァザーリはこの絵画を、”優美と美に満ちたマニエラ”と讃えたという。

Parmigianino is introduced at the beginning of Gustav René Hocke's "World as a Labyrinth", which widely introduced Mannerist art.

This book made Parmigianino the leading painter of Mannerism.

Born in Palma in 1504, he moved to Rome around the age of 20 and used it as a base for his activities, but he seems to have been greatly influenced by Raphael's work, leaving many reproductions.

However, what makes this masterpiece of Parmigianino called "Madonna with the Long Neck" different from Raphael's Madonna and Child.

Still, Vasari praised the painting as "a maniella full of grace and beauty."




こちらの聖母子像も、ラファエロの世界観とは全く異なった世界が描かれている。

聖母の膝の上に乗る幼児イエスの肌の色は、まるで死人のような色をしている。

パルミジャニーノは、ローマがスペイン軍によって蹂躙されてしまった後、故郷のパルマに戻ったが、1540年に37才の若さで亡くなった。

This Madonna and Child also depicts a world that is completely different from Raphael's view of the world.

The skin color of the infant Jesus on the lap of Our Lady is like a dead man.

Parmigianino returned to his hometown of Parma after Rome was overrun by Spanish troops, but died in 1540 at the young age of 37.



サルヴィアーティは、1510年にフィレンツェで生まれて、アンドレア・デル・サルトなどの元で絵を学んだ。

その後、ローマに移動して、ヴァザーリと出会い、その後はヴァザーリとともにフレスコ画などを制作することが多くなった。

『慈悲』というこの作品は、ポントルモやパルミジャニーノなどのような不思議な雰囲気は感じられず、一見すると至ってオーソドックスな作品に見える。

しかし、よくよく見ると、中央の女性にまとわりついている天使たちは、甘えているというよりは、誘惑しているような表情をしている。

Salviati was born in Florence in 1510 and studied painting under Andrea del Sarto and others.

After that, he moved to Rome, where he met Vasari, and after that he often made frescoes with Vasari.

This work called "Charity" does not have a mysterious atmosphere like Pontormo or Parmigianino, and at first glance it looks like an orthodox work.

However, if you look closely, the angels clinging to the woman in the center look more seductive than spoiled.


コメント