【ローマ】ヴァチカン 署名の間 Roma - Musei Vaticani, Stanza della Segnatura

 

ヴァチカン美術館の中でも、システィーナ礼拝堂と並んで有名なラファエロの間。

人気のスポットであるだけに、多くの人が列をなして見学コースを歩いていく。その混雑ぶりは、さながら渋谷のセンター街のようだった。

1503年に教皇になったユリウス2世は、前のボルジア家出身のアレクサンドル6世が使っていた執務室を嫌って、この場所に自分の執務室を作らせた。

ユリウス2世は、最初この部屋の装飾をペルジーノとシニョレッリに依頼したが、サン・ピエトロ大聖堂の建築を行なっていたブラマンテが同郷のラファエロを推薦し、途中からラファエロが担当することになった。

ラファエロが最初に手掛けたのがこの署名の間で、かつて署名院裁判所がここに置かれていたのでそう呼ばれている。

見学のコースは、実はラファエロが描いていった順序とは反対の順序を辿るのだが、ここではラファエロの制作した順番に見ていくことにしよう。

この部屋は、真・善・美という3つのテーマに沿ってフレスコ画が描かれている。

描いたのはラファエロだが、教皇の執務室に描く絵画であることから、教皇庁で働く学者などが描くテーマや内容について助言をしたようだ。

『聖体の論議』では、上部にはキリストを中心とした天上の世界が、下部には様々な神学者などが議論する地上の世界が描かれている。

天井の世界では、神と子と精霊の三位一体というカトリックにとっての中心的な教義が表現されている。

地上の世界では、聖ヒエロニムス、アウグスティヌス、トマス・アクィナス、ダンテ、サヴォナローラなどがその三位一体についての議論を行なっている。

Among the Vatican Museums, the famous Raffaello room along with the Sistine Chapel.

As it is a popular spot, many people line up to walk the tour course. The crowd was just like the center street of Shibuya.

Pope Julius II, who became Pope in 1503, hated the office used by former Borgia-born Alexander VI and had him build his own office here.

Julius II first asked Perugino and Signorelli to decorate the room, but Bramante, who was building St. Peter's Basilica, recommended Raphael from his hometown, and Raphael was in charge of it halfway through.

Raphael first worked on this signature, which is so called because the Signature Court was once located here.

The tour course actually follows the reverse order of Raphael's drawing, but here we will look at it in the order Raphael produced it.

In this room, frescoes are drawn according to the three themes of truth, goodness, and beauty.

Raphael drew it, but since it is a painting drawn in the papal office, he seems to have advised on the themes and contents drawn by scholars working at the papal office.

In "Disputation of the Holy Body", the heavenly world centered on Christ is depicted in the upper part, and the earthly world discussed by various theologians is depicted in the lower part.

The world of the ceiling expresses the central doctrine for Catholics: the Trinity of God, the Son, and the Spirit.

In the earthly world, St. Jerome, Augustine, Thomas Aquinas, Dante, Savonarola and others are discussing the Trinity.




そして、この『聖体の論議』の絵の上には、”神学”を象徴する女性像が描かれている。

And on the picture of this "Disputation of the Holy Body", a female image symbolizing "theology" is drawn.




有名な『アテネの学堂』はラファエロを代表する作品だ。

画面の中央では、『ティマイオス』を持ったプラトンと、『ニコマス倫理学』を持ったアリストテレスが議論している。プラトンは、レオナルド・ダ・ヴィンチがモデルと言われている。

他にも多くの古代の哲学者たちの姿が、様々な人をモデルに描かれている。

右下でコンパスを手に図形を描いている人物はユークリッドで、ブラマンテがモデル。

画面の手前の中央左に描かれているのは、ヘラクレイトスで、ミケランジェロがモデルになっているようだ。

画面の右端には、ラフェエロ自身が顔だけ描かれていて、やや恥ずかしげのこちらを見つめている。

The famous "The School of Athens" is a representative work of Raphael.

In the center of the screen, Plato with "Timaeus" and Aristotle with "Nikomas Ethics" are discussing. Plato is said to be modeled on Leonardo da Vinci.

Many other ancient philosophers are modeled on various people.

The person drawing the figure with the compass in the lower right is Euclid, and Bramante is the model.

Heraclitus is drawn on the left in the center of the front of the screen, and it seems that Michelangelo is the model.

At the right edge of the screen, Rafeero himself is drawn with only his face, and he is looking at me with a little embarrassment.




『アテネの学堂』の絵の上には、”哲学”を象徴する女性像が描かれている。

A female figure symbolizing "philosophy" is drawn on the picture of "The School of Athens".




続く『パルナッソス』には、ギリシャのパルナッソス山に集う多くの詩人たちの姿が描かれている。

描かれている詩人たちは、アポロン、ホメロス、ウェルギリウス、サッフォー、ダンテ、ペトラルカ、ボッカッチョなど。

そしてその絵の上には、”詩”を象徴する女性像が描かれている。

この署名の間はそれほど大きな部屋ではないが、ラファエロのフレスコ画は部屋の上の方に描かれているので、多少、部屋の中が混み合っていても、絵自体はゆっくりと観察することができる。

この絵を見た時は、そこに描かれている内容をそれほど考えずに、ラファエロの描いた有名なフレスコ画としてしか見ていなかった。

しかし、そこに描かれている内容の深さを知ると、これまで持っていたいわゆる”聖母子像の画家”というラファエロのイメージが大きく変わった。

The following "Parnassus" depicts many poets gathering on Mount Parnassus in Greece.

The poets depicted include Apollo, Homer, Virgil, Sappho, Dante, Petrarca and Boccaccio.

And on the picture, a female figure symbolizing "poetry" is drawn.

It's not a big room during this signature, but Raphael's frescoes are drawn at the top of the room, so even if the room is a little crowded, the painting itself can be observed slowly. can.

When I saw this painting, I didn't think much about what was drawn there, and only saw it as a famous fresco by Raphael.

However, knowing the depth of what was depicted there, Raphael's image of the so-called "Madonna and Child painter" he had had changed dramatically.



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