【ローマ】カピトリーニ美術館 ベルニーニ Roma - Musei Capitolini and Bernini
カンピドーリオ広場の左右の建物は、カピトリーノ美術館になっている。
市庁舎の建物に向かって、右側の建物から入り、地下にある通路を通って、最後は左側の建物の出口からまたこの広場に戻ってくる。
この美術館は、シクトゥス4世が1471年にそれまで教皇庁に置かれていた古代ローマのブロンズ像を、ローマ市民に寄付したのが始まりとされている。
その中には、”マルクス・アウレリウス騎馬像”や”トゲを抜く少年”など、現在も展示される作品が含まれていた。
この美術館は、4つの美術館から構成されている。最初に目にするのは、コンセルヴァートル宮美術館だ。
入り口を入ると、最初の部屋でベルニーニ作によるウルバヌス8世像が来場者を迎えている。
教皇のまとっている衣服やその表面の装飾をよく見ると、それが大理石で作られているといことを俄かには信じられない。
ベルニーニとウルバヌス8世の関係については、サン・ピエトロ大聖堂のところで触れた。
ウルバヌス8世がまだ枢機卿だった頃から、幼いベルニーニの才能には注目しており、教皇になってからはベルニーニに多くの作品を注文した。
ローマはベルニーニによって征服された、と言われるが、それを演出したのはウルバヌス8世と言っていいだろう。
The buildings on the left and right of Piazza del Campidoglio are the Capitoline Museums.
Facing the city hall building, enter from the building on the right, go through the passage in the basement, and finally return to this square from the exit of the building on the left.
The museum is said to have started in 1471 when Pope Sictus IV donated to the citizens of Rome a bronze statue of ancient Rome that had until then been placed in the papal court.
Among them were works that are still on display today, such as the Equestrian Statue of Marcus Aurelius and the Boy Pulling Out a Thorn.
This museum consists of four museums. The first thing you see is the Conservatore Museum.
Upon entering, the first room greets visitors with a statue of Pope Urban VIII by Bernini.
Looking closely at the clothes the Pope wears and the decorations on their surfaces, it is hard to believe that they are made of marble.
The relationship between Bernini and Pope Urban VIII was mentioned in St. Peter's Basilica.
Even when Pope Urban VIII was still a cardinal, he noticed the talent of young Bernini, and after he became pope, he ordered many works from Bernini.
It is said that Rome was conquered by Bernini, but it can be said that Pope Urban VIII directed it.
そのウルバヌス8世像の真向かいには、同じくベルニーニのインノケンティウス10世像が置かれている。
インノケンティウス10世はウルバヌス8世の次の教皇で、ベルニーニを多用したウルバヌス8世とは違って、ベルニーニへの教皇庁の仕事の注文は一気に減ってしまった。
ベルニーニは、その後は教会建築などに専念することになる。
インノケンティウス10世と言えば、ベラスケスが描いた肖像画が有名だが、このベルニーニの作品からもベラスケスの絵画からも、教皇の厳格な性格が見て取れる。
この部屋の壁には、バロック期に活躍したカバリエル・ダルピーノのフレスコ画も描かれている。
Directly opposite the statue of Pope Urban VIII is another statue of Pope Innocent X by Bernini.
Pope Innocent X was the next pope after Urban VIII, and unlike Urban VIII, who used Bernini extensively, orders from the papacy to Bernini suddenly decreased.
Bernini then devoted himself to building churches.
Speaking of Pope Innocent X, the portrait painted by Velázquez is famous, but both Bernini's work and Velázquez's painting show the pope's strict personality.
The walls of this room are also frescoed by Cavalier d'Alpino, who was active in the Baroque period.
ベルニーニのメドゥーサ像。
このベルニーニのメドゥーサは、その姿を見た者を石に変えてしまう恐ろしい怪物ではなく、自分の力に戸惑っているうら若き女性のように見える。
Bernini's Medusa statue.
Bernini's Medusa looks more like a young woman puzzled by her powers than a hideous monster that turns anyone who sees it to stone.
紀元前2世紀のギリシャ彫刻を元にして、古代ローマ時代に作られたコピー作品。
古代のローマにおいてはこうした数多くのコピー作品が作られた。有名なヴァチカン美術館のラオコーン像もそうしたコピー作品の一つ。
ルネサンス時代に発見されたそうした像は、長い間、古代ギリシャ時代のオリジナル作品と考えられていた。
An ancient Roman copy based on a Greek sculpture from the 2nd century BC.
Many such copies were made in ancient Rome. The famous Laocoön statue in the Vatican Museums is one such copy.
Such statues, found during the Renaissance, were long thought to be original works from ancient Greece.
コメント
コメントを投稿