【ローマ】カピトリーニ美術館 カラヴァッジョとルーベンス Roma - Musei Capitolini : Caravaggio and Rubens

 

ティツィアーノ、ティントレットに並ぶ、ヴェネツィア派の3大巨匠の一人、ヴェロゼーゼの『エウロパの陵辱』。

ヴェロネーゼはティントレットよりは10歳若いが、ほぼ同時代に活躍し、色彩に溢れたマニエリスム的な絵画を描いた。

『カナの婚礼』や『レヴィ家の饗宴』など、巨大な祝祭的な作品で知られている。

この『エウロパの陵辱』も、建物を背景に様々な人々が入り乱れているという構成で、ヴェロネーゼの才能が遺憾なく発揮されている。

ややダークな印象のあるティントレットに比べると、ヴェロネーゼの作品にはそうしたクセの強さは感じられず、一般受けしそうな雰囲気の絵画が多い。

"The Rape of Europa" by Verosese, one of the three great masters of the Venetian school alongside Titian and Tintoretto.

Although Veronese was ten years younger than Tintoretto, he was almost the same age and painted many colorful and Mannerist paintings.

He is known for his colossal festive works such as The Wedding at Cana and The Feast at the House of Levi.

This "The Rape of Europa" is also a composition in which various people are jumbled against the backdrop of a building, and Veronese's talent is fully demonstrated.

Compared to Tintoretto, who has a somewhat dark impression, Veronese's works do not have such a strong peculiarity, and many of his paintings have an atmosphere that seems to be acceptable to the general public.






ピーテル・パウル・ルーベンスの『ロムルスとレムス』。

イタリア以外の画家の作品はあまり目につかなかったが、作品のテーマがローマ建国神話に関係することが理由なのか、このルーベンスの絵が展示されていた。

コンサルヴァトーリ宮博物館にあったロムルスとレムスの彫像とは印象が大きく異なる。

ロムルスとレムスは、川辺に捨てられた双子というよりは、美味しいミルクや食事を与えられている王侯貴族の子供のように見える。

しかも二人は捨子のはずなのに、左には両親と思しき軍神マルスとその妻と思しき人物が描かれている。

この絵は以前、日本で行われた展覧会で目にしたことがあり、実に久しぶりの再会となった。

"Romulus and Remus" by Peter Paul Rubens.

I didn't see many works by painters other than Italy, but this Rubens painting was on display, probably because the theme of the work is related to the myth of the founding of Rome.

The impression is very different from the statues of Romulus and Remus in the Conservatori Palace Museum.

Romulus and Remus look more like royal children fed with delicious milk and food than twins abandoned by the river.

Moreover, the two are supposed to be abandoned children, but on the left, Mars, the god of war, who seems to be his parents, and a person who seems to be his wife are drawn.

I had seen this painting before at an exhibition held in Japan, and it was a reunion after a long time.






ここローマの地において、たくさんのカラヴァッジョの作品を目にしてきた。

ローマにおけるカラヴァッジョ体験を締めくくるように、この絵画館で有名な二つの作品を目にすることができた。

カラヴァッジョの『女占い師』は、20代の頃に描かれた咲品で、ほぼ同時期に描かれた同じテーマの作品は、ルーブル美術館でも目にすることができる。

同じく芸術家だった友人をモデルに使って描かれているが、女占い師と若き青年が意味ありげに見つめ合うその視線がこの絵全体の基調を構成している。

Here in Rome, I have seen many works by Caravaggio.

As if to conclude my Caravaggio experience in Rome, I was able to see two famous works in this picture gallery.

Caravaggio's "The Fortune Teller" was painted in his twenties, and works with the same theme painted around the same time can also be seen in the Louvre Museum.

It is drawn using a friend who was also an artist as a model, but the gaze of the fortune-teller and the young man's meaningful gaze constitutes the keynote of the entire painting.





1602年に描かれた『洗礼者ヨハネ』。

この絵の中の洗礼者ヨハネは、ティツィアーノやティントレットの絵の中の同じ人物とは雰囲気が異なっている。

こちらはまだ幼い頃の聖ヨハネだろう。牛と遊ぶあどけない表情がとても印象的だ。

そのように、あまりに聖ヨハネの一般的な印象と異なっているためだろうか。最近ではこの絵は聖ヨハネを描いたものではない、との説が有力になっているという。

"John the Baptist" painted in 1602.

John the Baptist in this painting has a different atmosphere than the same figure in paintings by Titian and Tintoretto.

This is probably St. John when he was still a child. The innocent expression of playing with the cow is very impressive.

Is it because it is so different from the general impression of St. John? Recently, it is said that the theory that this painting is not a painting of St. John is prevailing.


コメント