【ローマ】カピトリーニ美術館 皇帝マルクス・アウレリウスの騎馬像 Roma - Musei Capitolini : Equestrian statue of Emperor Marcus Aurelius

 

カピトリーノ美術館の中は、それほど大きくない部屋が続いていて、部屋ごとに違ったテーマの作品が展示されている。

かつて宮殿だった建物なので、クラシカルな雰囲気の中で、古代ローマの彫刻などを見てきたが、突然、とても広くそしてモダンな部屋が現れた。

その部屋の中心には、第15代ローマ皇帝マルクス・アウレリウスの騎馬像が恭しく設置されている。

カンピドーリオ広場に同じ形の騎馬像があるが、そちらはレプリカで、この像が古代ローマ時代、2世紀に制作されたオリジナルだ。

マルクス・アウレリウスは、古代ローマがその最盛期を迎えたと言われるいわゆる五賢帝の時代の皇帝で、その5人の最後の皇帝だった。

周囲の民族との戦争に明け暮れた生涯だったが、ストア哲学を学び、『自省録』という書物まで書いた賢人皇帝でもあった。

その『自省録』は、学生時代の愛読書の一つで、その本を通じてストア哲学について学ぶことができた。今でもその思想には大きな影響を受けている。

騎馬像を見ると、マルクス・アウレリウスがリーダーとして人々にその進むべき道を右手で指し示している。

しかし、その表情をよく見ると、あまり感情は感じられず、心ここにあらず、のようにも見える。

むしろ、彼が乗っている馬の方がその表情が豊かで、右足を大きく上げて前に進もうという意思がよく表れている。

このモダンな部屋の設計は、1926年生まれのイタリアの建築家であり都市史家でもあるカルロ・アイモニーノによるもので、上からの外光が取り入れらいて室内はとても明るかった。

Inside the Capitoline Museum, there are a series of not-so-large rooms, each exhibiting a different theme.

The building used to be a palace, so I had seen ancient Roman sculptures in a classical atmosphere, but suddenly a very spacious and modern room appeared.

In the center of the room is an equestrian statue of Marcus Aurelius, the fifteenth emperor of Rome.

There is an equestrian statue of the same shape in the Piazza del Campidoglio, but it is a replica, the original of which this statue was made in the 2nd century in the ancient Roman period.

Marcus Aurelius was the last emperor of the so-called Five Good Emperors, when ancient Rome reached its peak.

He was a wise emperor who spent all his life in war with the peoples around him, but he studied Stoic philosophy and even wrote a book called "Self-reflection".

It was one of his favorite books during his school days, through which he learned about Stoic philosophy. I am still greatly influenced by his ideas.

The equestrian statue shows Marcus Aurelius as a leader pointing the way to the people with his right hand.

However, if you look closely at that expression, you can't feel much emotion, and it looks like your heart isn't here.

Rather, the horse he rides has a richer expression, and it clearly shows his willingness to raise his right leg and move forward.

This modern room was designed by the Italian architect and urban historian Carlo Aimonino, born in 1926, and was very bright with daylight coming in from above.


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